Technologie die de mens centraal houdt

Lichtwerk, een start-up van Mariasteen, emino, Groep Gidts en Molendries, werd bekroond voor de manier waarop hij augmented reality en cobots inschakelt.

De Sociale Innovatiefabriek, een netwerkorganisatie voor sociaal ondernemerschap, selecteerde in 2019 samen met de krant De Standaard tien radicale vernieuwers uit een preselectie van ruim 200 kandidaten. Een professionele jury weerhield tien projecten.

De uitdagingen

Lichtwerk werd geselecteerd omdat het kansen biedt aan mensen om in productieomgevingen toch aan het werk te blijven. Dankzij een aanpak die zij ‘Assistieve Productietechnologie’ noemen, kunnen mensen blijven functioneren in een steeds complexere productie, met steeds kleinere reeksen en hogere kwaliteitseisen.

Lichtwerk werd in mei 2019 opgericht door Mariasteen, emino, Groep Gidts en Molendries. Het maatwerkbedrijf Mariasteen pioniert al 50 jaar met technologie om mensen te ondersteunen in productiewerk, zo zegt Bart Decloedt, eindverantwoordelijke voor verkoop en innovatie bij Mariasteen. Met ondersteunende technologie verwijst hij naar zaken als lichtgestuurde werkinstructies op werkposten of zelfs verrijkte realiteit met iconen, foto’s, filmpjes, geluiden… Ook collaboratieve robots die helpen bij precisiewerk of met een extra robothand, behoren tot de mogelijkheden.

Technologie delen

Mariasteen kreeg steeds meer vragen van externen naar de mogelijkheden van de technologie, zo licht Philip Vanneste (gedelegeerd bestuurder Mariasteen) toe. “Dankzij de samenwerking met emino kunnen we die technologische mogelijkheden makkelijker exporteren naar andere maatwerkbedrijven, maar ook naar bedrijven uit de reguliere economie. Emino zet zijn netwerk in, Mariasteen draagt de technologische expertise bij. Er lopen inmiddels twee trajecten en een aantal prospecten, ook in de reguliere economie.”

Ook Christel Witgeers van emino ziet nog veel potentieel voor de ondersteunende technologie van Mariasteen om op vele plaatsen drempels tot de arbeidsmarkt weg te werken en bij te dragen tot duurzame loopbanen en tot een effectiever retentiebeleid van werkgevers. Emino stuurt ruim 200 arbeidscoaches naar de werkvloer in bedrijven. Het begeleidt daarmee jaarlijks 3000 werkzoekenden.

Philip Vanneste vreest niet meteen dat de eigen organisatie overbodig wordt doordat ze technologie deelt. Voor hem primeert dat de technologie voor meer kansen zorgt voor meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, terwijl ondertussen de filosofie gerespecteerd wordt: de mens blijft centraal. “En naarmate meer bedrijven bij ons langskomen, zal dat ook voor Mariasteen extra kansen opleveren. De activiteit van de nieuwe entiteit Lichtwerk houdt ons scherp en attent voor nieuwe technologie. Kennis delen vermindert die kennis niet, maar vermeerdert ze.”

Overgenomen van: Jo Cobbaut, Etion Ondernemen Tijdschrift, februari 2020